Radca prawny, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, wpisana na listę Okręgowej Izby Radców Prawnych w Krakowie.
Specjalizuje się w prawie cywilnym i rodzinnym, ze szczególnym uwzględnieniem spraw odszkodowawczych i rozwodów.
Tym razem o tym, jak pandemia zmieniła nasze nawyki i sposób komunikacji z klientem, również w zakresie porad prawnych.
A temat niestety znów aktualny, wobec możliwej i zapowiadanej czwartej fali koronawirusa…
Niezależnie jednak od tego – takie porady to skuteczna i wygodna (a obecnie dla wielu osób też bezpieczniejsza) alternatywa dla tradycyjnych spotkań z prawnikiem.
Jak przebiega takie spotkanie i jak się na nie przygotować?
Zacznijmy od tego, w jakiej formie takie spotkania mogą się odbywać.
Po pierwsze – telefonicznie, a po drugie – gdyby komuś z Państwa nie wystarczał mój głos;) – również z użyciem programów pozwalających na bardziej bezpośredni kontakt (wizja).
Jak dotąd chyba więcej porad miałam telefonicznych – być może wynika to z faktu, że część Klientów, przynajmniej na początku, pragnie pozostać anonimowa i ta forma kontaktu zapewnia im większy komfort.
Są jednak Klienci, którzy wolą mnie widzieć, bo taki z kolei kontakt bardziej przypomina im tradycyjne spotkanie.
Tak więc dla każdego z Państwa mam coś w ofercie, gdyby ze względów bezpieczeństwa lub chcąc np. zaoszczędzić czas na dojazd, woleliby Państwo się „spotkać” w ten sposób.
Spotkanie takie – niezależnie od formy – odbywa się tak długo jak spotkanie tradycyjne, czyli tyle, ile czasu potrzeba do omówienia wszystkich Państwa problemów i odpowiedzi na wszystkie pytania.
Co do godziny, to ustalam ją zawsze indywidualnie z Klientem – tak abyśmy oboje mieli czas na spokojną i rzeczową rozmowę (czyli abym np. ja nie spieszyła się na rozprawę, a Klient miał swobodę wypowiedzi, nie był w pracy, nie odwoził dzieci do przedszkola itp.).
Pory pozastandardowe (np. gdy dzieci pójdą spać) również wchodzą w grę – z tym że oczywiście po wcześniejszym umówieniu się na daną godzinę.
Czym zatem porada online różni się od tradycyjnej porady prawnej? Z grubsza rzecz biorąc – niczym. Tak samo jak podczas zwykłego spotkania omawiam z Klientem różne strategie prowadzenia sprawy, przedstawiam różne scenariusze rozprawy i skutki poszczególnych rozwiązań procesowych, doradzam w kwestii gromadzenia materiału dowodowego.
Wszelkie potrzebne dokumenty Klient może mi przesłać w formie skanów, a jeśli potrzebuję oryginału – tradycyjną pocztą
Kiedy tylko Państwo chcą – bowiem nadal udzielam porad odbywających się w formie tradycyjnego spotkania. Z przekazaniem ewentualnych dokumentów i dowodów, słowem – pełna klasyka, a dla niektórych już pewnie prehistoria;)
Myślę jednak, że dobrze mieć wybór, bowiem nie zawsze mamy możliwość czy czas spotkać się z prawnikiem osobiście, a w dobie pandemii dochodzą jeszcze względy bezpieczeństwa.
Podsumowując: osobiście, telefonicznie, w laptopie, w komputerze – wszędzie tam mogę się z Państwem spotkać.
Uspokajam za to, iż nie wyskakuję z lodówki ani też w formie reklam na FB;)
Kancelaria Radcy Prawnego Joanna Włodarczyk
NIP: 6792770603
REGON: 121184041